Čo je to mediácia

Čo je to mediácia

MEDIÁCIA je efektívny a svetovo uznávaný proces alternatívneho mimosúdneho riešenia konfliktov a sporov a to aj v prípade, keď už sú podané žaloby a súdne pojednávania už prebiehajú.

MEDIÁCIA (z lat. mediare = byť uprostred) označuje spôsob riešenia konfliktov a sporov, ktorého cieľom je dohoda. V širšom zmysle slova je mediácia aktivita, v ktorej neutrálna tretia osoba, prostredník, mediátor, pomáha dvom, prípadne viacerým stranám v konflikte/spore dospieť k dosiahnutiu súhlasu. Je to efektívna a alternatívna forma riešenia konfliktov mimosúdnou cestou.

MEDIÁCIA pomáha zredukovať prekážky v komunikácii medzi účastníkmi sporu.  Používa sa v prípadoch, keď obe strany sú už v rozbehnutom konflikte a nevedia nadlimitnú záťaž ďalej riešiť bez pomoci tretej osoby – mediátora. Výsledkom úspešnej mediácie je mediačná dohoda, vykonateľná a vymáhateľná v súlade so zákonom č. 420/2004 Z.z. o mediácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Výhodou MEDIÁCIE, ktorá vyplýva priamo zo  zákona je, že MEDIÁCIU možno použiť v ktorejkoľvek fáze sporu i po začiatku súdneho konania, pričom, ak sa mediáciou dospeje k dohode pred alebo v priebehu pojednávania alebo v zmierovacom konaní, vráti sa účastníkom stanovená percentuálna čiastka zaplateného poplatku súdu.

PROCES MEDIÁCIE JE OPROTI DIREKTÍVNEMU A AUTORITATÍVNEMU SÚDNEMU PROCESU VIAC FLEXIBILNÝ, MENEJ FORMÁLNY, PODSTATNE RÝCHLEJŠÍ, FINANČNE MENEJ NÁKLADNÝ A ŤAŽISKO ROZHODOVACEJ MOCI SA PRESÚVA NA SAMOTNÝCH ÚČASTNÍKOV SPORU, ČÍM SA STÁVAJÚ PRIAMO ZODPOVEDNÍ ZA VÝSLEDOK.

Sporov a konfliktov, ktoré zbytočne končia na súde je veľa. Súdny systém sa preťažuje, súdne konania predlžujú, sporné strany sa stavajú do nepriateľských pozícií a stojí ich to nemalé finančné prostriedky.

Zámerom úsilia o zavedenie inštitútu MEDIÁCIE do právneho poriadku SR, ktoré vzniklo prijatím zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii, bolo posilnenie prístupu k justícii pre všetkých, ako jedného zo základných práv občanov SR. MEDIÁCIA sa tak stala súčasťou politiky zameranej na zlepšenie prístupu k spravodlivosti, pričom potreba jej zavedenia vyplynula z reálnej situácie vzhľadom na rastúci objem súdnych žalôb, predlžovanie súdneho konania, ako aj kvantity a zložitosti legislatívy.

MEDIÁCIA ODBREMEŇUJE SÚDY OD SPOROV, KTORÉ MÔŽU BYŤ VZHĽADOM NA SVOJU PODSTATU VYRIEŠENÉ INÝM SPÔSOBOM A V KRATŠOM ČASE.

Ciele a výsledky MEDIÁCIE

Cieľom MEDIÁCIE je nájsť riešenie akceptovateľné pre obe strany, pričom sa prihliada na záujmy oboch strán.

Výsledkom úspešného MEDIAČNÉHO KONANIA je vzájomná dohoda strán o riešení ich sporu, ktorú účastníci mediácie akceptujú. Za splnenia zákonných požiadaviek môže mať aj formu exekučného titulu. Výsledkom úspešnej mediácie je často aj nastolenie dobrých vzťahov a úspešnej komunikácie medzi stranami do budúcna.

„Pri mediácii ide teda o to, aby  počas mediačného procesu sporové strany zmenili  „súperenie“ na vzájomnú spoluprácu pri hľadaní optimálneho riešenia pre obe strany. V takom prípade sa spor alebo konflikt ukončuje spôsobom „win-win“, čo znamená, že ani jedna zo strán nie je „porazená“, ale výsledná dohoda uspokojuje potreby a záujmy oboch strán rovnako a obidve strany sú „víťazmi.“

 

PRÁVNE PREDPISY UPRAVUJÚCE MEDIÁCIU:

Zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov

Zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník

Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z.

Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 337/2011 Z. z. o odmene mediátora za výkon mediácie v súvislosti s poskytovaním právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi

Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/52/ES z 21. mája 2008 o určitých aspektoch mediácie v občianskych a obchodných veciach

Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/11/EÚ z 21. mája 2013 o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov, ktorou sa mení nariadenie (ES) č. 2006/2004 a smernica 2009/22/ES (smernica o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov)