Aké spory možno riešiť mediáciou

Aké spory možno riešiť mediáciou

MEDIÁCIU upravuje Zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a možno ňou riešiť spory:

  • OBČIANSKOPRÁVNE (vlastnícke a spoluvlastnícke spory, susedské spory, dedičské spory, spory zo zmlúv, uplatňovanie práv zo zodpovednosti za škodu, spory pri porušení práv na ochranu osobnosti, …)
  • RODINNOPRÁVNE (rozvod, starostlivosť o dieťa, výživné, vyporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva manželov)
  • OBCHODNÉ (dodávateľsko-odberateľské vzťahy, spoluvlastnícke vzťahy, firemné, vnútropodnikové vzťahy, zákaznícke vzťahy, fúzie, delenie firiem, spory medzi spolumajiteľmi…)
  • PRACOVNOPRÁVNE (spory medzi zamestnávateľom a zamestnancom, spory medzi zamestnancami, spory z pracovných zmlúv, spory pri skončení pracovného pomeru, spory pri preložení na iné pracovisko, spory pri nezhodách o podmienkach na výkon práce, spory pri personálnych otázkach, spory pri diskriminácii na pracovisku, spory pri náhradách škôd, spory z porušenia pracovnoprávnych predpisov…)
  • SPOTREBITEĽSKÉ (spory medzi zákazníkom a výrobcom, predajcom, spory pre nedodržaní zmluvných podmienok predaja, garancie opráv,…)
  • SPORY V SAMOSPRÁVE (spory obec – občan, spory kvôli kontroverzným projektom (útulky, zábavné a obchodné centrá, spory medzi skupinami obyvateľov s rôznymi záujmami, recyklovanie odpadu. skládky odpadu, krádeže v obchodoch, vandalizmus, priestupky)
  • ŠKOLSKÁ MEDIÁCIA je spôsob riešenia konfliktov v školskom prostredí, pri ktorom tretia nestranná a nezaujatá osoba využíva mediačné zručnosti na zmiernenie napätia, predchádzanie konfliktom, alebo ich riešenie. Ide o využívanie mediačných zručností tretej osoby, ktorá je schopná konflikt alebo napätie vnímať, pochopiť a reagovať naň.

Školskou mediáciou je možné riešiť:

  • konflikt na úrovni riaditeľ, zástupca, pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci
  • konflikt medzi kolegami (komunikačné problémy, hodnotové problémy, pracovné problémy)
  • konflikt medzi rodičom a učiteľom (ochrana dieťaťa, zanedbávanie dieťaťa, zlyhávajúca komunikácia)
  • konflikt medzi riaditeľom školy a rodičom
  • konflikt medzi riaditeľom školy a samosprávnymi orgánmi školy
  • konflikt medzi riaditeľom školy a zriaďovateľom
  • konflikt medzi riaditeľom školy a kontrolným orgánom
  • konflikt medzi rodičmi žiakov v triede
  • konflikt medzi žiakmi a učiteľom
  • vnútorný konflikt učiteľa
  • konflikty medzi spolužiakmi

 

  • ROVESNÍCKA MEDIÁCIA spočíva v začlenení mediácie do filozofie školy, do jej kultúry. Pomáha žiakom, študentom zvládnuť konfliktné situácie v aktuálnom čase spôsobom, ktorý je pre nich prirodzenejší, ak si osvoja nové modely zdravej komunikácie.

“NAJVÄČŠÍM PRÍNOSOM ROVESNÍCKEJ MEDIÁCIE NIE JE ZNÍŽENIE POČTU KONFLIKTOV V ŠKOLE, ALE ZVÝŠENIE POČTU ŽIAKOV, KTORÍ ICH DOKÁŽU RIEŠIŤ EFEKTÍVNYMI A NENÁSILNÝMI FORMAMI. PROCES PRÍPRAVY ROVESNÍCKYCH MEDIÁTOROV JE DÔLEŽITÝM PROSTRIEDKOM PRE ROZVÍJANIE ŽIVOTNÝCH ZRUČNOSTÍ, AKO JE DÔVERYHODNOSŤ, AKTÍVNE POČÚVANIE, TOLERANCIA, ZODPOVEDNOSŤ A EMPATIA. ROVESNÍCKYM UČENÍM A VZÁJOMNÝM ZDIEĽANÍM ZÍSKANÝCH SKÚSENOSTÍ SA VYTVÁRA DÔLEŽITÝ PRIESTOR PRE PARTICIPÁCIU ŽIAKOV NA BUDOVANÍ POZITÍVNEJ ŠKOLSKEJ KLÍMY.” (MGR. RENÁTA BRENDROVÁ, RIADITEĽKA ZŚ PARK ANGELINUM, KOŠICE)